Rebranding to proces mający na celu zmianę postrzegania marki, jest decyzją biznesową, rynkową strategią i inwestycją.

Powodem rebrandingu może być potrzeba odświeżenia przestarzałego wizerunku firmy i dopasowanie go do zmieniających się oczekiwań rynku.
Może też być narzędziem do przejścia na wyższy segment np. premium i umożliwienie sprzedawania nowych produktów lub usług w wyższej cenie.

Czasem rebranding ma na celu podporządkowanie się wewnętrznym zaleceniom korporacyjnym ( Pekao - UniCredit.) i nie jest podyktowany koniecznością odświeżenia wizerunku.

Czy rebranding to same korzyści czy też i ryzyko?

Rebranding, może być skutecznym działaniem ale czasem bywa bardzo ryzykowny. Zgodnie z definicją (jedną z wielu) rebranding to nie tylko zmiana graficzna loga, to wprowadzenie nowych usług, produktów, nowej jakości. To zmiana pozwalająca na doznawanie nowych odczuć względem marki, w założeniu zmiany - pozytywnych.

Jednak niedostatecznie opracowane założenia przy przygotowaniu rebrandingu, słaby projekt lub niewłaściwie odświeżone logo naraża firmę w najlepszym wypadku na kolejną akcję rebrandingową w perspektywie kilku lat.
Rebranding to nie szukanie ładniejszego logo, to strategia. Długoletnia strategia oparta na wizji przyszłości mająca za cel osiągnięcie przewagi nad konkurencją.

Jak to ostatnio wygląda na krajowym rynku?

Ciekawe są wyniki wyszukiwania w internecie dotyczące kosztu akcji rebrandingowej.
Po wybraniu w wyszukiwarce hasła rebranding koszty w wynikach wyszukiwania daje się szybko zauważyć kwota 100 mln zł.
Piersza myśl może się pojawić taka, że pewnie chodzi o jedną firmę i są to artykuły i informacje opisujące jej przebrandowienie. Jest inaczej.
Po dalszej lekturze okazuje się, że 100 000 000 występuje przy kilku firmach i nie jest to jedna branża. Czas w których rebranding firm był przedmiotem artykułów i ukazały się dane na ten temat nie są odległe, dotyczą najdalej 2012 roku.
Skąd taka jednomyślność w wycenie ?

W galerii węcej przykładów wizualnego rebrandingu. Czasem udanego, czasem.....

Koszty.

Era na T-Mobile koszty rebrandingu wyniosą ok. 100 mln zł
mBank, nowe logo i system transakcyjny 100 mln
TP na Orange ok. 100 mln zł

Bank Pekao bez żubra - rebranding za 40 mln zł

PZU mniej niż 30 mln złotych

Stokrotka 15-20 tys. zł na 1 placówkę

Drogerie Natura i Aster będą działały pod jednym szyldem za - 20 mln zł

Wszystkie znaki towarowe,  które są pokazywane w tej galerii, są własnością ich właścicieli i zostały użyte w celach informacyjnych.